پیچ گوشتی ساعتی چیست و طرز استفاده آن چگونه است؟

در
دسته بندی ها: ابزارهای دستی

از بین تمام مواردی که در جعبه ابزار ما وجود دارد، بدون شک یکی از بهترین آنها پیچ گوشتی ساعتی است، زیرا می تواند تقریبا هر مشکل در هر موقعیتی را از بین ببرند. برای هر کاری یک نوع پیچ گوشتی مخصوص وجود دارد. یکی از انواع مختلف پیچ گوشتی موجود در بازار پیچ گوشتی ساعتی است.

 

پیچ گوشتی ساعتی دقیقا چیست؟

پیچ گوشتی ساعتی برای بسیاری از افراد به ابزاری تقریبا اساسی تبدیل شده است، همانطور که از اسم این پیچ گوشتی ها پیداست، آنها بیشتر برای انجام تعمیرات ساعت و سایر کارهایی که به ظرافت و دقت زیادی نیاز دارند بکار می روند. اگر چه این ابزار برای انجام کارهای خاصی از قبیل تعمیر ساعت، تنظیم پیچ دسته عینک، جدا کردن یا مونتاژ یک مبلمان یا کارهای مشابه در نظر گرفته شده است، اما می تواند کارهای مختلف را در طول زندگی ما تسهیل کند. کار با این نوع پیچ گوشتی نسبت به سایر پیچ گوشتی ها به تمرکزبیشتری نیاز دارد و این به دلیل عملکردهایی است که این نوع پیچ گوشتی ارائه می دهد. از پیچ گوشتی ساعتی نمی توان برای کارهایی که برای این ابزار مناسب نیست استفاده کرد، در غیر این صورت به احتمال زیاد به آن آسیب وارد خواهد شد: خم، تغییر شکل یا شکستن نوک آن و همچنین دسته آن.

پیچ گوشتی های ساعتی بسیار کوچک و در عین حال بسیار حساس و ظریف هستند، بنابراین هنگام کار با آنها باید دقت زیادی داشت. تفاوت اصلی بین پیچ گوشتی های ساعتی و سایر پیچ گوشتی ها به صورت کاملا مشهود، اندازه این نمونه پیچ گوشتی ها است. اندازه یک پیچ گوشتی از این نوع حداکثر 10 سانتی متر است و این ویژگی همان چیزی است که به راحتی مدیریت و کنترل این پیچ گوشتی را آسان می کند. کاربرد این پیچ گوشتی ها نیز تا حدودی با پیچ گوشتی های معمولی متفاوت است، زیرا در هنگام کار با این نمونه پیچ گوشتی ها، دسته پیچ گوشتی باید یک چرخش سریع و موثر را ایجاد کند و نوک آن باید محکم به پیچ بچسبد. داشتن این نمونه پیچ گوشتی ها برای اینکه بتوان با پیچ هایی با ابعاد کوچک کارد کرد ضروری است.

 

نکات مهم استفاده از پیچ گوشتی ساعتی چیست؟

قبل از استفاده از پیچ گوشتی های ساعتی نکات بسیار مهمی وجود دارد که باید از آن اطلاع داشت. اولین چیزی که باید به بخاطر سپرد این است که قطعه مورد نیاز تعمیر نباید در دست نگه داشته شود، زیرا ممکن است پیچ گوشتی بر روی کار بلغزد و به دست آسیب جدی وارد کند. دسته پیچ گوشتی باید عایق باشد، به خصوص اگر قرار باشد در در جایی که باید با برق تماس داشت، وظایفی را انجام داد.  از پیچ گوشتی های ساعتی که آسیب دیده اند، هرگز نباید استفاده شود( با نوک شکسته یا تغییر شکل داده شده یا دسته ترک خورده) زیرا اجازه نمی دهد کار به درستی انجام شود و در نتیجه ممکن است به فرد استفاده کننده آسیب جدی وارد کند. پیچ گوشتی نباید به عنوان اهرم استفاده شود، نه تنها به دلیل اینکه بسیار کوچک است بلکه به این دلیل که ممکن پیچ گوشتی بشکند یا به نوک آن صدمه وارد شود. همچنین نباید از دسته آن به عنوان چکش یا از نوک آن برای ایجاد برش استفاده کرد. اگر  درهنگام کار دست ها عرق کند باید آنها را به درستی خشک کرد تا از لیز خوردن و در نتیجه ضربات احتمالی جلوگیری شود. همیشه باید پیچ گوشتی مناسب برای هر پیچ را انتخاب کرد، از یک پیچ گوشتی بزرگ نباید برای همه پیچ ها استفاده کرد یا بالعکس.

کیفیت پیچ گوشتی مربوط به موادی است که از آن ساخته شده است، معمولا بهترین پیچ گوشتی ها با آلیاژ فولاد و کروم ساخته می شوند. پیچ گوشتی ساعتی با کیفیت بالا دوام زیادی  دارد و می توان از آن سال های طولانی استفاده کرد.

 

چرا کیفیت پیچ گوشتی ساعتی مهم است؟

پیچ گوشتی های ساعتی ارزان دارای نقایص هستند که در مجموعه پیچ گوشتی های با کیفیت بالاتر مشاهده نخواهد شد. به عنوان مثال نوک پیچ گوشتی های بی کیفیت غالبا از فلزات بسیار نرم ساخته شده است که سبب می شود این نمونه پیچ گوشتی ها ساختار خود را خیلی سریع از دست بدهند، به راحتی تحت فشار بپیچند و تغییر شکل بدهند، در نتیجه باعث لغزش و آسیب دیدن شوند. آنها همچنین از عملکرد مناسبی در بالای دسته خود نیز برخوردار نیستند، بنابراین در حین کار ممکن است به راحتی در دست بلغزند. این تفاوت ها ممکن است در ابزارهای بزرگتر مسئله خاصی نباشد و تا حدودی قابل قبول باشد، اما هنگام کار بر روی قطعات ظریف که اغلب کوچکتر از 1 میلی متر هستند، داشتن کنترل بالا بر روی قطعات و کیفیت ابزار مورد استفاده بسیار مهم است.

 

اندازه پیچ گوشتی های ساعتی

معمولا انتهای پیچ گوشتی های ساعتی رنگی جهانی دارد بنابراین در حین کار می توان به سرعت تشخیص داد که به کدام اندازه پیچ گوشتی نیاز دارید. همه مارک های برتر از یک سیستم کدگذاری یک رنگ استفاده می کنند:

سبز-200

خاکستری-140

قرمز-120

سیاه-100

زرد-80

سفید-60

عدد کنار رنگ ها به عرض تیغه بر حسب میلی متر اشاره دارد.

به دلیل تنوع زیاد در پیچ های ساعت، تیغه های پیچ گوشتی اغلب برای ساعت ها مختلف و پیچ های آنها باید تغییر شکل بدهد. انتخاب پیچ گوشتی با اندازه صحیح که متناسب با عرض شکاف پیچ است، برای جلوگیری از آسیب دیدن سر پیچ یا نواحی اطراف پیچ، امری حیاتی است.

پیچ گوشتی  ساعتی اغلب به صورت مجموعه ای به فروش می رسد، انتخاب یک مجموعه با تعداد مناسب که بیشترین کارایی را داشته باشند بسیار مهم است، بسیاری از مجموعه ها بیش از حد بزرگ هستند که کارایی چندانی ندارند، آنها بیشتر حاوی اندازه هایی هستند که بندرت مورد استفاده قرار می گیرند.

متداول ترین اندازه پیچ گوشتی های ساعتی که بیشترین کارایی و استفاده را دارند:

خاکستری-140

قرمز-120

سیاه-100

زرد-80

البته ممکن است برای برخی از ساعت های جیبی به اندازه کمی بزرگتر نیاز باشد اما برای ساعت های مچی این اندازه ها بیشترین کاربرد را دارند.

 

تصمیم گیری صحیح در خرید

اکنون که درک بهتری از پیچ گوشتی های ساعتی دارید باید بتوانید بهترین تصمیم را بگیرید و یک مجموعه پیچ گوشتی مناسب و با کیفیت را انتخاب کنید. یک مجموعه خوب از پیچ گوشتی های با کیفیت برای سال های طولانی دوام دارد، بنابراین یک سرمایه گذاری عاقلانه محسوب می شود.

فروشگاه اینترنتی ابزارآلات محور صنعت با سالها تجربه در ارائه بهترین اجناس موجود در بازار، به یکی از مورد اعتماد ترین فروشگاه های اینترنتی ابزارآلات تبدیل شده که ابزار دقیق بسیاری از قسمت های صنعت کشور را تامین مینماید؛ این تیم قدرتمند در مرحله دوم به تامین ابزارآلات کوچیکتر صنعت پرداخته که در این زمینه نیز با کیفیتی فوق العاده توانسته کارنامه ای درخشان را برای خود رقم بزند و بهترین کیفیت را به شما ارائه نماید.

‫5/5 (2 امتیاز )
0