کلاه ایمنی مهندسی چیست؟ معرفی دسته بندی رنگ های مختلف کلاه ایمنی

در
دسته بندی ها: ایمنی کار و محیط کار

برای همه ی ما واضح و مبرهن است که مغز فرمانده ی بدن است و اندام های حیاتی مثل سیستم عصبی مرکزی در سر انسان قرار گرفته و میدانیم که در صورت آسیب رسیدن به هر عضو صدمات تا چه حد میتواند جبران ناپذیر و مرگ آفرین باشد.  کلاه ایمنی مهندسی وسیله ای است که برای به حداقل رساندن ضربه ها ی وارده به سر در حین کار، مخصوصا در مشاغل مهندسی و یا کار کردن در کارگاه ها طراحی شده است. البته در بعضی موارد هم استفاده از کلاه ایمنی جنبه ی ایمنی نداشته و فقط به صورت نمادین استفاده میشود.

در این مقاله ما شما را با تمام نکاتی که باید درباره ی کلاه ایمنی بدانید، اعمم از انواع رنگ، جنس و.. آشنا خواهیم کرد.

محور صنعت با تکیه بر تیم قدرتمند و متخصص توانسته با ارائه بهترین کیفیت در ابزارآلات، همواره پیشرو در ارائه خدمات و ابزارآلات صنعتی باشد؛ ابزارآلات باکیفیت و ارزان همیشه سرلوحه کار این مجموعه بوده و تا به امروز با بیشترین رضایت و کیفیت در کنار شما عزیزان بوده است.

کلاه ایمنی مهندسی چیست؟

از کلاه ایمنی باید به عنوان ابتدایی ترین الفبای ایمنی در مشاغل مهندسی و صنعتی یاد کرد، به عبارت دیگر ساده ترین روش برای حفاظت از کارگران و کارکنان استفاده از کلاه ایمنی مهندسی است. این کلاه برای به حداقل رساندن ضربات وارده به سر، جلوگیری از خطر شوک الکتریکی، برق گرفتگی و سوختگی ساخته شده است.

جالب است بدانید که آسیب های وارده به سر در محیط کار به چند مورد طبقه بندی میشود:

  • سقوط اجسام بر روی سر
  • تماس سر با منابع ایجاد خطر شوک الکتریکی
  • گیر کردن موها و کشیده شدن سر به دستگاه ها و قطعات متحرک
  • برخورد سر با اجسام ثابت و سخت مثل تیرک ها

 

انواع کلاه ایمنی مهندسی

کلاه های ایمنی مهندسی انواع گوناگونی دارند اما میتوانیم آن ها را در سه دسته ی کلی تقسیم بندی کنیم.

کلاه ایمنی مهندسی نوع A

این کلاه ها مقاومت محدودی در برابر جریان برق دارند و در صورتی که فرد در جریان برق متناوب تا 2200 ولت قرار گیرد از او محافظت میکند. این کلاه ها در برابر ضربه کارایی خوبی دارند و استفاده از آن ها در مشاغلی مثل معدن یا کارگاه های ساختمانی رایج است.

 

کلاه ایمنی نوع B

این نوع کلاه ها بالاترین میزان ایمنی در برابر جریان برق و خطرات الکتریکی را دارا هستند. کلاه ایمنی مهندسی نوع B از فرد قرار گرفته در جریان برق متناوب تا 20000ولت محافظت کرده و از سوختگی ناشی از برق گرفتگی و شوک الکتریکی جلوگیری میکند. این مدل همچنین نسبت به دو نوع دیگر از استحکام و مقاومت بیشتری برخوردارد است و در صورت سقوط یا پرتاب شدن یک جسم خطر آسیب رسیدن به فرد را کاهش میدهند. استفاده از این مدل برای مشاغلی که با جریان برق زیاد سر و کار دارند توصیه میشود.

 

کلاه ایمنی نوع C

این نوع کلاه های راحت و سبکی هستند که از سر در برابر برخورد با اجسام سخت محافظت میکنند اما در برابر خطرات الکتریکی هیچ مقاومتی ندارند. استفاده از این کلاه در محیط هایی مثل پالایشگاه ها رواج دارد.

 

جنس کلاه ایمنی مهندسی

کلاه های ایمنی مهندسی شامل دو بخش هستند. یک بخش قسمت داخلی کلاه است که اصطلاحا یراق داخل کلاه نامیده میشود و وظیفه دارد تا نیروهای وارده را جذب کرده و مانع رسیدن فشار ناشی از ضربه به سر شود. اما قسمت دیگر پوسته ی خارجی کلاه است که وظیفه دارد در برابر نیروها و ضربات وارده از سر محافظت کند و جلوی آسیب را بگیرد. این پوسته ی خارجی از مواد مختلفی ساخته میشود اما پر استفاده ترین مواد در ساختشان شامل موارد زیر است:

-پلیمر pvc( پلی اتنPE و ABS )

کلاه های ساخته شده از ای بی اس در برابر ضربه، حرارت و مواد شیمیایی( در صورت پاشیده شدن یا ریختن بر روی سر) بسیار مقاوم هستند.

-فایبرگلس

کلاه های ساخته شده از فایبرگلس نیز در برابر مواد ذوب شده و گدازه آن ها مقاومتی استثنایی دارند و در صنعت به ضد حرارت مشهورند. اشکال این کلاه ها در این است که نسبت به سایز کلاه ها تهویه ی چندان مناسبی ندارند.

-کربن

کلاه های ساخته شده از کربن بسیار سبک و مقاوم هستند به طوری که میتوانیم به این دو ویژگی صفت ترین را هم اضافه کرده و بگوییم که سبک ترین و مقاوم ترین کلاه ایمنی مهندسی در میان سایر کلاه ها هستند. به دلیل استفاده از پلی کربنیت در ساختشان انرژی ناشی از ضربه ی وارده را به سرعت جذب و از رسیدن آن به سر جلوگیری میکنند.

-پلاستیک

کلاه های پلاستیکی بسیار راحت هستند چون که نسبت به سایر کلاه ها تهویه ی خیلی خوبی دارند. اگرچه که کارایی و مقاومت این کلاه ها بیشتر به جنس پوشش داخلی و سختی پلاستیک به کار رفته در آن ها بستگی دارد اما استفاده از این نوع کلاه ها بیشتر جنبه ی نمادین داشته و در محیط های پر خطر، استفاده از آن ها توصیه نمیشود.

دسته بندی کلاه ایمنی مهندسی بر اساس رنگ ها

شاید شما هم فکر میکردید که کلاه ایمنی مهندسی تنها در رنگ زرد ساخته میشود، در این صورت شاید شگفت زده شوید اگر بدانید که کلاه ایمنی دارای چندین رنگ است و هر رنگ کارایی خاص خود را دارد. پس بیایید باهم تمام این رنگ ها و معنای هر یک را برسی کنیم.

رنگ زرد

با رنگ زرد که پر کاربرد ترین و جا افتاده ترین رنگ برای کلاه ایمنی است شروع میکنیم. برخلاف تصور عموم که فکر میکنند کلاه زرد رنگ ایمنی برای استفاده در هر محیط صنعتی مناسب است باید بدانید که این رنگ تنها به استفاده در پروژه های ساختمانی و فعالیت های عمرانی اختصاص دارد. این رنگ نماد نیروی اصلی هر کارگاه ساختمانی یعنی کارگران است.

رنگ سفید

از رنگ سفید برای نشان دادن کارکنان سطح بالا مثل سرپرست کارگاه یا مدیران و مهندسین استفاده میشود.

رنگ قرمز

رنگ قرمز تنها برای استفاده آتش نشانان و نیروی اطفاء حریق تعریف میشود و استفاده از رنگ قرمز کلاه ایمنی در جایی بجز نیروی آتش نشانی کاربرد ندارد.

رنگ آبی

این رنگ به کارکنان،اپراتور ها و کارگران فنی مثل کارگران بخش تعمیرات و نجار ها اختصاص داده میشود.

رنگ سبز

رنگ سبز در کارگاه های ساختمانی برای نشان دادن کارکنان خدمات فنی و مسئولین ایمنی استفاده میشود.

رنگ قهوه ای

استفاده از این رنگ برای جوشکار ها و کارگرانی که در محیط هایی با حرارت بالا مشغول به کار هستند مرسوم است.

رنگ خاکستری

این رنگ برای پیمانکاران و بازدید کنندگان در نظر گرفته میشود و در اکثر کارگاه ها وجود دارد.

در انتخاب کلاه ایمنی مهندسی چه نکاتی را باید در نظر گرفت؟

-قبل از هرچیز به هنگام انتخاب باید دفترچه ی مشخصات و استاندارد بودن کلاه را کنترل کنید، فراموش نکنید که این کلاه مسئول ایمنی و سلامت شماست بنابراین استاندارد بودن  و کیفیت آن جنبه ای حیاتی دارد.

  1. کلاه ایمنی مهندسی باید در مقابل جریان برق عایق باشد.
  2. وزن کلاه ایمنی استاندارد نهایتا باید 400 گرم باشد.
  3. برای حفاظت بیشتر، بهتر است که دور کلاه ایمنی لبه دار باشد.
  4. در برابر رطوبت مقاوم و ضد آب باشد.

فروشگاه اینترنتی ابزارآلات محور صنعت با سالها تجربه در ارائه بهترین اجناس موجود در بازار، به یکی از مورد اعتماد ترین فروشگاه های اینترنتی ابزارآلات تبدیل شده که ابزار دقیق بسیاری از قسمت های صنعت کشور را تامین مینماید؛ این تیم قدرتمند در مرحله دوم به تامین ابزارآلات کوچیکتر صنعت پرداخته که در این زمینه نیز با کیفیتی فوق العاده توانسته کارنامه ای درخشان را برای خود رقم بزند و بهترین کیفیت را به شما ارائه نماید.

جهت خرید آنلاین کلاه ایمنی مهندسی میتوانید به این صفحه مراجعه نمایید.

‫5/5 (1 امتیاز )
0